Oscars 2021: Γυναίκες στη σκηνοθεσία. Η νέα δύναμη

Written by on January 19, 2021

To Nomadland δεν είναι μόνο του. Γυναίκες κάθονται και σε άλλες καρέκλες. Των First Cow, Never Rarely Sometimes Always και φυσικά του Promising Young Woman. Φωνάζοντας δυνατά. Και “διαφορετικά”.

Οι περισσότερες αμερικανικές ενώσεις σηκώνουν το δάχτυλο στην Ακαδημία και της δείχνουν το δρόμο, το σωστό. Oι γυναίκες σκηνοθέτιδες δεν ήταν ποτέ τόσο πολλές και δυνατές. Αν όλα πάνε καλά και δεν πάθουν τα μέλη ξαφνική επιστροφή στις ρίζες, θα δούμε κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί. Όχι μία, όχι δύο αλλά μπορεί και τέσσερις γυναίκες, στην χρυσή πεντάδα των σκηνοθετών. Φέτος, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, είμαστε κοντά όχι στο να σπάσει ένα ταμπού αλλά στο να γίνει χίλια κομμάτια. Το επιθυμούμε; Διακαώς!

Δύο βήματα πίσω από την Αμερικανοασιάτισα Chloé Zhao (το ένα από τα τρία σιγουράκια του Nomadland), βρίσκουμε τρεις γυναίκες έτοιμες να γιορτάσουν την μεγάλη είσοδο. Με χαμόγελα και βαθιά ικανοποίηση. Η γεννημένη στη Φλόριντα, Kelly Reichardt για το First Cow. Η Eliza Hittman με το πρωτοεμφανιζόμενο κορίτσι-θαύμα Sidney Flanigan για το Never Rarely Sometimes Always. Και η ηθοποιός και για πρώτη της φορά σκηνοθέτις, Emerald Fennell για το Promising Young Woman.

FIRST COW

Η ιστορία: To 1820, ένας μάγειρας που ξέρει από γλυκά ταξιδεύει δυτικά στο Όρεγκον μαζί με μια ομάδα, που παγιδεύει ζώα για γούνα. Στην περιπλάνηση επιβίωσης, θα γνωρίσει επικηρυγμένο Κινέζο μετανάστη και μαζί θα σκαρώσουν μια πετυχημένη επιχείρηση. Η οποία όμως, βασίζεται στο γάλα της πρώτης αγελάδας που “επισκέπτεται” την περιοχή και η οποία όλως τυχαίως, δεν είναι δική τους.

Γυναίκες στην καρέκλα

H Kelly Reichart διασκευάζει μαζί με τον Jonathan Reymond τη νουβέλα του δεύτερου, The Half-Life και μετά αναλαμβάνει τη διεύθυνση της στη μεγάλη οθόνη με ξεχωριστή ευαισθησία. Το χαμηλότονο αυτό έπος, ξύνει τις ρωγμές μιας φαινομενικά άσχετης ιστορίας και αναδεικνύει τις πληγές ενός έθνους, που δεν σταματά να αναπαράγει με τον ίδιο λανθασμένο τρόπο τον εαυτό του. Αποκλειστικότητα του; Κοίτα τριγύρω σου, δεν νομίζω.

Η Reichart, τέσσερα χρόνια μετά το ακανθώδες και πολυβραβευμένο Certain Women, σηκώνει τα μανίκια της και σκάβει με τραχύ και στοχευμένο τρόπο τα βάθη της αμερικανικής ιστορίας. Και το κάνει με υπέροχο ρυθμό. Και ξεχωριστό νωχελικό ύφος.

Οι τσαρλατάνοι χρυσοθήρες της εποχής, οι κουρασμένοι από την συνεχόμενη επιτήρηση στο “κυνήγι του θησαυρού” στρατιωτικοί, είναι οι χαρακτήρες που στήνουν τον καμβά. Και ο Cookie (ένας έξοχος John Magaro), με τον King-Lu, οι μικρές πινεζούλες που ψάχνουν για μια καλύτερη θέση. Που θα τους επιτρέψει πρόσβαση στο όνειρο.

Η ετυμηγορία: Στην αρχή της οσκαρικής αυτής κούρσας, που ξεκίνησε από τέλη Νοεμβρίου με την εμφάνιση των πρώτων αποφάσεων, η γλυκιά αυτή αγελάδα ήταν πρώτη στα στοιχήματα. Και μετά αντί για μέλισσες, ήρθε το Nomadland.

Όπως και να ‘χει, η ταινία First Cow είναι το δεύτερο πιο δυνατό χαρτί αυτής της σεζόν, που σκηνοθετείται και αυτό από γυναίκα και ξεχωρίζει για την καθαρότητα των μηνυμάτων και τον επικό χαρακτηρισμό της οικολογικής εικόνας.

Η απάτητη φύση πρωταγωνιστεί παντού και είναι κι αυτή που στο παράξενο και τόσο λειτουργικό τελικά the end, θα δώσει τη λύση. Και την αιώνια φροντίδα της.

NEVER RARELY SOMETIMES ALWAYS

Η ιστορία: Δύο έφηβες ταξιδεύουν αυθημερόν από την αγροτική Πενσιλβανία στη Νέα Υόρκη, για να αναζητήσουν βοήθεια ώστε να διακόψουν μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη. Εκεί, θα ανακαλύψουν πως θα χρειαστεί να διανυκτερεύσουν, ενώ τα χρήματα τελειώνουν.

Γυναίκες στην καρέκλα: Η Eliza Hittman είχε στρέψει την προσοχή πάνω της πριν τρία χρόνια, με το απρόβλεπτο Beach Rats, τη ζωή ενός 19χρονου αγοριού που περνά τις μέρες του δοκιμάζοντας ναρκωτικά και online σεξ με μεγαλύτερους άντρες. Την ίδια ώρα που η macho παρέα του, έχει άλλες προσδοκίες γι’ αυτόν (ο Harris Dickinson του Maleficent στον πρώτο του ρόλο σε μεγάλη ταινία). Τότε, είχε πάρει στο Sundance, το βραβείο σκηνοθεσίας. Τώρα, αναγνωρίζεται ως μια από τις καλύτερες, με σχεδόν σίγουρη την πρώτη της υποψηφιότητα για όσκαρ.

Η Hittman γράφει και σκηνοθετεί μια ιστορία, που αυτή τη στιγμή ειδικά στην Αμερική, αποτελεί ένα από τα πιο ακανθώδη θέματα της. Το δικαίωμα της γυναίκας να αποφασίζει μόνη της για το σώμα της. Το δικαίωμα της έκτρωσης.

Επιλέγει λίγους διαλόγους, αφήνοντας την (εχθρική κατά περιπτώσεις ) σιωπή της μεγαλούπολης και τα βλέμματα που ανταλλάσσουν οι ηρωίδες της, να εκφραστούν και να πρωταγωνιστήσουν.

Δεν φλυαρεί, κάνει οικονομία πλάνων. Κάθε σκηνή, κάθε νοηματική στροφή, έχει την αξία και την σημαντικότητα της. Κάνει έξοχο πολιτικό σινεμά. Το οποίο δεν φωνάζει, δεν θυμώνει. Απλά επισημαίνει. Με θάρρος και ωμότητα.

Η ετυμηγορία: Η αλήθεια της ταινίας είναι εδώ, μπροστά σου. Δεν έχει φτιασίδια, δεν τη συνοδεύει το περιττό που παραπλανά. Αυτό το ταξίδι της ενηλικίωσης (πόσο κλισέ, πόσο σωστό). θα κρατήσει πολύ περισσότερο από τα 100 λεπτά της ταινίας. Η πραγματικότητα της, δείγμα ενός κόσμου που ανακαλύπτει με θρησκευτική και κοινωνική μανία το βάδισμα προς τα πίσω, δεν αφορά ένα κομμάτι του. Δυστυχώς. Το δικαίωμα στη ζωή, η τόσο διάσημη αυτοδιάθεση, κόβει πια πλάνα από τη σημασία της. Και ενώ δεν θα έπρεπε, μεταμορφώνεται σε κάτι περίπλοκο. Και απεχθές.

Τα δύο κορίτσια (Talia Ryder, Sidney Flamigan) φυσικά και κρύβουν στα πρόσωπα τους τη μεγάλη δύναμη της ταινίας. Και φυσικά το μεγαλύτερο κομμάτι της βγαίνει από τη δεύτερη, που είναι και το κέντρο βάρος της ιστορίας. Πρώτη εμφάνιση σε μεγάλη ταινία για την Sidney και ήδη συζητιέται ως ένα από τα δίκαια σιγουράκια για την πεντάδα των γυναικείων ερμηνειών. Αιτία; Μια σκηνή. Το διάσημο πια -για όσους έχουν δει την ταινία και τη συζητούν – ερωτηματολόγιο.

Η στιγμή δηλαδή που φτάνει στην κλινική και πρέπει να απαντήσει στις ερωτήσεις της υπεύθυνης συμβούλου. Υπάρχει εδώ, ένα twist, αυτό που δεν θα πεις βγαίνοντας από την αίθουσα (σύντομα και πάλι κοντά μας, που θα πάει), γιατί θα χαλάσεις το “ταξίδι” του άλλου και είναι κρίμα. Και σε αυτό το twist, η 21χρονη Flanigan, αποδεικνύει γενναιόδωρα, πόσο σπουδαία ηθοποιός είναι. Και πόσα άλλα υπέροχα, μπορούμε να περιμένουμε στο μέλλον από αυτή.

PROMISING YOUNG WOMAN

Η ιστορία: Μια νεαρή γυναίκα, τραυματισμένη από ένα τραγικό γεγονός στο παρελθόν (το βιασμό και τον θάνατο της καλύτερης της φίλης), θα επιδιώξει εκδίκηση εναντίον όλων αυτών των αντρών που διέσχισαν το μονοπάτι της.

Γυναίκες στην καρέκλα

Και ω, να η μεγάλη έκπληξη για τους φίλους του The Crown. Η Emerald Fennell, η ηθοποιός που ερμηνεύει τόσο εύστοχα την- δεν φταίω εγώ που με αγάπησε το πριγκιπόπουλο- Camilla Parker Bowles, είναι και αυτή που σκέφτηκε, έγραψε και σκηνοθέτησε την ταινία. Στο σενάριο το έχει ξανακάνει (έξι επεισόδια του Killing Eve, της χρωστάνε την ύπαρξη τους) . Στην σκηνοθεσία πάλι, όχι. Οι λέξεις της έχουν πρωτόλεια δύναμη, κρύβουν αλήθειες που σχίζουν σαν ξυράφι, δημιουργούν εντυπωσιακά περάσματα ανάμεσα στις σκηνές, τονίζουν την αντίφαση και εξυμνούν την συναισθηματική απουσία.

Οι εικόνες της πάλι κυκλοφορούν ανυποψίαστες (και κάπως θρασύτατες) ανάμεσα στα κινηματογραφικά είδη. Είναι ξεκάθαρο πως αγαπά τον Wes Anderson και καλά κάνει, είναι ένας εξαίρετος μάστορας για να πατήσεις πάνω του. Αλλά και μια έξοχη παγίδα για να πέσεις μέσα, αν απλά πιστεύεις πως στην πρώτη σου ταινία, δεν υπάρχει καμία τέτοια περίπτωση. Είναι όμως τόσο δυνατό το θέμα της και η ευελιξία της στη σεναριακή εξέλιξη που της το συγχωρείς . Και ελπίζεις πως στα προσεχώς, η διαδρομή θα γράφει το όνομα της καθαρότερα.

Η ετυμηγορία : Στην κατηγορία Iστορίες με drunk rape ήρθε δεύτερη. Η Michaela Coel με το αριστουργηματικό I may destroy you, πρόλαβε και τα είπε όλα. Μειώνει την αξία της ταινίας αυτό; Φυσικά και όχι. Παρακάμπτοντας τις όποιες συγκρίσεις έρχονται αυθόρμητα, η σημαντικότητα και αυτής της φωνής είναι αναμφισβήτητα αναγκαία. Η Emerald Fennell με την βοήθεια της Carey Hannah Mulligan (σε ένα κρεσέντο ερμηνευτικής αποφασιστικότητας) στήνει το δικό της γατίσιο παιχνίδι με το mouse της ανδρικής ανανδρίας.

Και αν και το ξαφνικό twist στο τέλος που ρίχνει βόμβα στα θεμέλια, κράταγε ως την ύστατη στιγμή τη σοκαριστική δυναμική του και δεν χανόταν σε ένα μετα-Ryan Murphy-ικο κλείσιμο, θα υπήρχε και ένας μεγαλύτερος ενθουσιασμός σε αυτές εδώ τις λέξεις.


Join Radio

#ΑλλαξεΤονΑεραΣου

Current track

Title

Artist

 

Background