International Women’s Day: Οι γυναίκες που αγαπάμε, τραγουδούν

Written by on March 8, 2021

Η International Women’s Day είναι μία γιορτή, η οποία φέτος, περισσότερο από ποτέ, είναι αναγκαίο να τη ζήσουμε στο φως. Χωρίς μαύρα νούμερα, ανείπωτο πόνο κι ανησυχητικές στατιστικές. Αλλά με πολύχρωμα μπαλόνια, δυνατή μουσική στα ηχεία και ξέγνοιαστα γέλια.

Έχουμε μια μικρή άρνηση με τις παγκόσμιες ημέρες γιατί δεν θα έπρεπε να ψάχνουμε αφορμές μια φορά το χρόνο για να αποθεώνουμε τους ήρωες μας. Θα έπρεπε κάθε μέρα να θυμόμαστε πόσα σημαντικά πράγματα έχουν καταφέρει. Τι κάνουν καθημερινά, είτε στα παρασκήνια, είτε μπροστά στα φώτα, ώστε εμείς να ζούμε καλύτερα. Πώς αυτές ορίζουν τον τρόπο ζωής μας. Τα κορίτσια μας αξίζουν ένα χειροκρότημα διαρκείας που δεν θα τα αφήσει ποτέ να κατέβουν από τις μεγάλες σκηνές αυτού του απρόβλεπτου κόσμου.

Με αφορμή τη φετινή Ημέρα της Γυναίκας, σου χαρίζουμε μια spotify λίστα και 6 ιστορίες από τα τραγούδια της.

Aretha Franklin – Respect

Κυκλοφορώ και οπλοφορώ

Αρχικά, το Respect εμφανίστηκε το 1965 από τον Ottis Redding.
Δύο χρόνια αργότερα, στις 29 Απριλίου του 1967, η 24χρονη Aretha Franklin, κυκλοφόρησε τη δική της, ξέφρενη εκδοχή. Mέσα σε ελάχιστες εβδομάδες, εκτοξεύτηκε στην πρώτη θέση του Billboard. Έγινε ο ύμνος του φεμινιστικού κινήματος της εποχής (και των επόμενων) και το 1968, κέρδισε δύο Grammy (Best Rhythm & Blues Recording and Best Rhythm & Blues Solo Vocal Performance, Female).
Χαρακτηρίζεται ως ένα από τα καλύτερα τραγούδια όλων των εποχών, ποζάρει στο Grammy Hall of Fame και είναι στη λίστα 500 Songs that Shaped Rock and Roll του The Rock and Roll Hall of Fame.

Έχω μια ιστορία να σας πω

Οι στίχοι του Redding μιλούν για τον άνδρα τον σωστό, ο οποίος δουλεύει όλη μέρα κα προσφέρει στη γυναίκα του ό,τι εκείνη θέλει, αρκεί να τον σέβεται. Δεν πηγε και πολύ καλά αυτό αφού χαρακτηρίστηκε άκρως μισογυνικο και συντηρητικό. H Franklin, η οποία ήταν πολύ δραστήρια ακτιβίστρια τότε, μόλις επέστρεψε από περιοδεία με τον Martin Luther King, του άλλαξε τον αέρα. Πλέον η πρωταγωνίστρια ήταν ανεξάρτητη και δυναμική και ζητούσε από τους άνδρες να της φέρονται ισότιμα και με σεβασμό.  Και φυσικά η χορωδία που τη συνόδευε, ήταν πάντα έτοιμη να απογειώσει το μανιφέστο των κοριτσιών με τις εξωπραγματικές φωνές της.

“Η Aretha διάλεγε κι έγραφε το μεγαλύτερο μέρος των κομματιών της, μόνη στο πιάνο του σπιτιού της. Πάντα ήξερε πολύ καλά τι ήθελε, όπως συνέβη και με το Respect. Σκέφτηκε να μεταμορφώσει το τραγούδι του Redding και μόλις μπήκε στο στούντιο, είχε σκέφτει τα πάντα μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια” είχε δηλώσει ο παραγωγός της, Jerry Wexler στο Rolling Stone. Επίσης, ο ηχολήπτης Arif Madlin πρόσθεσε πως δεν είχε ξαναζήσει πότε τόσο πανηγυρική ηχογράφηση σε στούντιο και είχε εντυπωσιαστεί από το δέσιμο των γυναικών.

Κάτι άσχετο

Η φράση “Shock it to me”, που ακούγεται στο άσμα, δεν υπήρχε στην πρώτη εκδοχή. Ήταν μια διάσημη slang έκφραση, που έλεγαν τα κορίτσια στ’ αγόρια στα 60’s κι 70’s για να τα πειράξουν και είναι περίπου κάτι ανάλογο του “give it to me”. Η Franklin ήταν στο διαμέρισμα της στο Detroit μαζι την αδερφή της, Carolyn και ξαφνικά, τους ήρθε έμπνευση να το προσθέσουν στους στίχους. “Όταν το άκουσα στο στούντιο, έπεσα από την καρέκλα!” θα πει ο μηχανικός Tom Dowd.

Lily Allen – Knock ‘Em Out

Κυκλοφορώ και οπλοφορώ

Το βρίσκουμε μέσα στο πρώτο της άλμπουμ “Alright, Still”, που είδε το φως του ήλιου στις 13 Ιουλίου του 2006. Δεν κυκλοφόρησε ποτέ ως single.

Έχω μια ιστορία να σας πω

Όπως λένε και πρώτες λέξεις εκεί στην αρχή, αυτό είναι ένα τραγούδι που περιγράφει μια ιστορία, η οποία θα μπορούσε να συμβεί στον καθένα. Δηλαδή στην καθεμία. Καθώς κεντρικό θέμα είναι οι πέφτουλες (sic) στα μπαρ και πώς μπορείτε να τους αποφύγετε με μερικά καλά βρισίδια και κάποια αποτρόπαια ψέματα που πιάνουν συνήθως μέσα στο μεθύσι (“I’ve got herpes, err, no, I’ve got syphilis, AIDS, AIDS, I’ve got AIDS“). Παγκόσμιο το πρόβλημα-φαινόμενο και εκεί στην Αγγλία, μετά την τρίτη μπύρα, σταθερά μέγιστο θέμα. Η Allen είναι της σχολής “πρώτα ζούμε και μετά γράφουμε” οπότε και όλες οι δισκογραφικές εμφανίσεις της είναι γλυκόπικρες εκρήξεις στιχουργικής καθημερινότητας. Ο στίχος “You look alright, still, yeah what’s your name? από το Knock ‘Em Out” έδωσε και τον τίτλο στο άλμπουμ.

Κάτι άσχετο

Ο μπαμπάς της Allen, Keith, έχει σκηνοθετήσει το clip των New Order για το Ruined in a Day (ως ηθοποιό τον έχεις πετύχει παντού, να, ας πούμε ως αξέχαστος dealer, στο Trainspotting).

Lesley Gore – You Don’t Own Me

Κυκλοφορώ και οπλοφορώ

Είχε παραγωγό τον μέγα Quincy Jones, γράφτηκε από δύο αγόρια, τους John Madara και David White και το τραγούδησε ένα 17χρονο κορίτσι. Κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 1963 και έγινε η δεύτερη μεγαλύτερη επιτυχία της Lesley μετά το It’s my party αλλά και το τελευταίο της single που μπήκε σε top10. Αρκετοί καλλιτέχνες το έχουν διασκευάσει κι έχουν χρησιμοποιήσει κομμάτια του ως samples, όπως ο RZA. Τριγυρνάει στο άλμπουμ “Lesley Gore sings of Mixed-Up Hearts”.

Έχω μια ιστορία να σας πω

Το συγκεκριμένο σουξέ έκανε μια μικρή επανάσταση την χρονική περίοδο που το άκουσε για πρώτη φορά ο λαός και μπήκε στις λίστες των φεμινιστικών κινημάτων αλλά και στα αγαπημένα των εφήβων γένους θηλυκού. Μία κοπέλα δηλώνει στον όποιο σύντροφο της εκεί έξω πως δεν του ανήκει, δεν έχει κανένα δικαίωμα να της λέει τι και πώς να κάνει το οτιδήποτε και έχει την ελευθερία να συμπεριφέρεται όπως θέλει. Η ίδια η Gore ανέφερε κάποια στιγμή πως της φαινόταν συγκλονιστικό να βγαίνει στη σκηνή σε τόσο μικρή ηλικία και να τραγουδάει όλα αυτά μπροστά στο κοινό. Πολλά χρόνια μετά, το 2014 θα πει: “Δεν μπορώ να πιστέψω πως οι γυναίκες παλεύουμε ακόμα για τα ίδια θέματα όπως και το 1964, που ηχογράφησα αυτό το τραγούδι. Πρέπει να είμαστε ενωμένες, να βγαίνουμε στους δρόμους, να ψηφίζουμε και να προστατεύουμε τα σώματα μας”.

Κάτι άσχετο

H Lesley είχε κάνει coming out σε μικρή ηλικία, δεν προσποιήθηκε ποτέ πως είναι straight και είχε χαρακτηρίσει τη μουσική βιομηχανία στα 70’s, απόλυτα ομοφοβική. Έζησε 33 χρόνια με τη σύντροφο της Lois Sasson μέχρι το θάνατο της, το 2015.

Billie Eilish – Bad Guy  

Κυκλοφορώ και οπλοφορώ

Το βρίσκουμε μέσα στο πρώτο της άλμπουμ When We All Fall Asleep, Where Do We Go? που είδε το φως του ήλιου στις 29 Μαρτίου του 2019. Ήταν το πέμπτο τραγούδι που κυκλοφόρησε ως single μέσα από αυτή την πρώτη της ολοκληρωμένη προσπάθεια. Κέρδισε στα 62α Grammy Awards, αυτά του Καλύτερου Τραγουδιού και Δίσκου της Χρονιάς.

Έχω μια ιστορία να σας πω

Το κομμάτι που την καθιέρωσε ως τη νέα mega global star και έδειξε τα μη όρια του νέου ήχου. Electro-pop, dance-pop, trap-pop, nu-goth-pop. Στα καθόλου εφηβικά στιχάκια της σχολιάζει με εντυπωσιακή ευστοχία την κακομεταχείριση μέσα σε μια σχέση, ειδικά όταν Αυτός θεωρεί τον εαυτό κάτι σαν το μέγα κελεπούρι που Αυτή θα πρέπει να θαυμάζει και να υπηρετεί. Τουλάχιστον! “My mommy likes to sing along with me / But she won’t sing this song/ If she reads all the lyrics / She’ll pity the men I know”. Ο διάχυτος αυτοσαρκασμός των 17 της χρόνων είναι φυσικά εδώ για να δώσει άλλο χρώμα στην παλέτα. Κάτι σαν αναλαμπές φωτός μέσα στο εφηβικό σκοτάδι.

Κάτι άσχετο

Σε μια ραδιοφωνική τους συνέντευξη, οι γονείς της, Maggie και Patrick, αποκάλυψαν πως η πρώτη φορά που κατάλαβαν ότι κάτι περίεργο συμβαίνει με την κόρη τους και πως μια θεραπεία είναι μονόδρομος, ήταν όταν διέκριναν μια ξαφνική εμμονή με τον Justin Bieber. Όταν χρόνια αργότερα, ο Καναδός της έκανε ένα remix στο Bad Guy, η Billie έπαθε κάτι σαν συνεχόμενα εγκεφαλικά, όπως έτρεξε να δηλώσει μέσα στην τρελή χαρά.

Lauryn Hill – Doo Wop (That thing)

Κυκλοφορώ και οπλοφορώ

Ήταν Αύγουστος του 1998 όταν η αγαπημένη μορφή του χιπ χοπ και η φωνή των The Fugees, μας έκανε δώρο τον αξεπέραστο δίσκο “The Miseducation of Lauryn Hill”. Με το Doo Wop (That Thing), η Lauryn έγινε η δεύτερη γυναίκα μετά τη Debbie Gibson, που είδε τραγούδι της, το οποίο έγραψε, ηχογράφησε κι έκανε την παραγωγή η ίδια, να ανεβαίνει στις κορυφές των charts παγκοσμίως. Φήμες λένες πως το εμπνεύτηκε από τις δύσκολες σχέσεις της με τον Wyclef Jean και τον Rohan Marley.

Έχω μια ιστορία να σας πω

Στο Doo Wop (that thing) συμβαίνει το εξής ωραίο. Υπενθυμίζει και στις γυναίκες και στους άνδρες να μην παρασύρονται από το άτιμο “that thing“, που βασανίζει τα κορμιά όλων. Τους λέει να να παίζουν ένα fair play στα ερωτιάρικα γήπεδα αγκαλιά μ’ ένα beat, που συνεχίζουν ν’ αγαπούν όλοι. Ήταν ένα προσωπικό στοίχημα της Hill. Και μία σπόντα για όλες τις Lil Kim του σύμπαντος. Ήθελε να αποδείξει σε πολλούς πως οι γυναίκες μπορούν να κάνουν μεγάλες επιτυχίες χωρίς να βασίζονται μόνο στην εξωτερική εμφάνιση και το πέτυχε.

Ανάμεσα σε πολλά βραβεία, κέρδισε και δύο Grammy (Best R&B Song και Best Female R&B Vocal Performance) και το κομμάτι έγινε κάτι σαν girl power σύνθημα. Κατάφερε να μπει και στα γκεταλώνια και στα σαλόνια. Τα ραδιόφωνα το έπαιζαν ξανά και ξανά. Το βίντεο κλιπ του τραγουδιού, έγινε το πρώτο από τη χιπ χοπ σκηνή, που κέρδισε το βραβείο MTV για το καλύτερο βίντεο τoυ 1999.
Για κάποιο λόγο, δεν παίρνουν τις γυναίκες παραγωγούς, δημιουργούς και στιχουργούς και τόσο στα σοβαρά. Η βιομηχανία πιστεύει πως πρέπει να υπάρχει πάντα ένας άνδρας πίσως από όλες τις διαδικασίες και να ελέγχει τα πάντα. Όμως, δεν σκέφτεται κανείς πόσο άσχημο είναι να συζητάς για τη μουσική σου και οι άλλοι να μην σε εμπιστευόνται” είχε πει τότε στο Playboy.

Κάτι άσχετο

Το 2000, η Lauryn, ξεκίνησε να γράφει το σενάριο για μία βιογραφία του Bob Marley, στην οποία θα υποδυόταν και τη γυναίκα του, Rita. Επίσης ανέλαβε την παραγωγή της ρομαντικής κομεντί Sauce και δέχτηκε να πρωταγωνιστήσει στην κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος Beloved. Τίποτα απο αυτά δεν έγιναν γιατί έμεινε έγκυος. Αντέχεις λίγο πόρτα ακόμα; Απέρριψε και ρόλους στα Charlie’s Angels, The Bourne IdentityThe MexicanThe Matrix ReloadedThe Matrix Revolutions.

Cyndi Lauper – Girls Just Want To Have Fun

Κυκλοφορώ και οπλοφορώ

Είναι διασκευή, σε περίπτωση που το αγνοείς. Η πρώτη εκτέλεση (κυκλοφόρησε μόνο σε μορφή demo), κατευθείαν από το 1979, ανήκει σε άντρα και συγκεκριμένα στον Αμερικάνο Robert Hazard. Η εκτέλεση της Lauper βγήκε το 1983 και τη βρίσκουμε στο πρώτο της άλμπουμ, She’s So Unusual. Το girls. Προτάθηκε για Grammy δίσκου της χρονιάς και καλύτερης pop ερμηνείας. Δεν τα πήρε.

Έχω μια ιστορία να σας πω

Η εκδοχή της Lauper χαιρετίστηκε ως ένας από τους πιο ηχηρούς, φεμινιστικούς ύμνους στα 80’s. Χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα της ποπ μουσικής κατάφερε να απενοχοποιήσει την ανάγκη των κοριτσιών για λίγη παραπάνω διασκέδαση. Επίσης φρίκαρε εκατομμύρια djs στον πλανήτη από την «επιτακτικότητα» των κοριτσοπαρέων όταν ερχόταν η στιγμή τους, για το απολαύσουν. Παραδόξως, η πρώτη εκτέλεση δεν εννούσε αυτό που καταλάβαμε από τη Cyndi.
Και εξηγούμε. Παράδειγμα νούμερο ένα: “When the working day is done/ Oh, girls/ They wanna have fun“. Μέσα από την ματιά του άντρα που έστησε τους στίχους, κολυμπάμε σε μια εντελώς συγκεκριμένη κατεύθυνση, “είμαι άντρας και το κέφι μου θα κάνω”. Σκέψου τώρα την Cyndi να τραγουδά ακριβώς το ίδιο. Bingo. Άλλη ιστορία. Είμαστε κορίτσια και μετά απο μια κουραστική μέρα το μόνο που θέλουμε είναι να βγούμε έξω παρέα και να διασκεδάσουμε. Παράδειγμα νούμερο δύο. “Some boys take a beautiful girl/And hide her away from the rest of the world/ I wanna be the one to walk in the sun“. Ο Hazard επικοινωνεί την ιστορία μέσα από την κατηγορία “Some Boys”. Η Lauper πάλι από την κατηγορία “Beautiful Girl”. Bingo. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο.

  • Έτσι γίνονται οι σωστές ανατροπές. Έτσι νικάς τον διάολο στο δικό του γήπεδο!

Κάτι άσχετο

Γράψε λάθος. Εδώ έχουμε κάτι εντελώς σχετικό. Η απόφαση της Cyndi Lauper να διασκευάσει το τραγούδι του Hazard, ήταν στιγμιαία. Όπως αποκάλυψε, όταν άκουσε το demo, νευρίασε τόσο πολύ από τον μισογυνισμό των στίχων, που άλλη λύση δεν υπήρχε. Έπρεπε να το σβήσει, να το “επαναπρογραμματίσει” και να το φέρει στο φως. Και το έφερε.

Άκουσε ολόκληρη τη Grl Power λίστα του Join παρακάτω.

Κείμενο:
Δημήτρης Πάντσος
Κική Παπαδοπούλου


Join Radio

#ΑλλαξεΤονΑεραΣου

Current track

Title

Artist

 

Background