Πατάμε play σε 10 αγαπημένες μας ατάκες από οσκαρικές ταινίες

Written by on April 23, 2021

Cut! Είναι κάποιες κινηματογραφικές ατάκες που δεν τις ξεχνάς ποτέ. Δεν θυμάσαι τι έφαγες χθες αλλά μιλάς ξαφνικά για τον πρώτο κανόνα του Fight Club. Παθαίνεις μπλακ αουτ κι εξαφανίζεις κωδικούς αλλά όχι την πρόταση του Νονού Marlon Brando.

Με αφορμή την 93η απονομή των βραβείων Oscar την Κυριακή 25 Απριλίου, θυμηθήκαμε 10 αγαπημένες ατάκες από ταινίες που είτε ήταν υποψήφιες στις ολόχρυσες κατηγορίες τους είτε κέρδισαν το πολυπόθητο αγαλματίδιο. And action!

DR. STRANGELOVE OR HOW I LEARNED TO STOP WORRYING AND LOVE THE BOMB

1964. Σκηνοθεσία: Stanley Kubrick.
Βασισμένο στο βιβλίο “Red Alert” του Peter George.
Ήταν υποψήφια για 4 Oscar (Καλύτερη Ταινία, Καλύτερος Α’ Ανδρικός, Καλύτερη Σκηνοθεσία, Καλύτερο Διασκευασμένο Σενάριο) αλλά δεν κέρδισε κανένα.
Ίσως η κορυφαία, ασπρόμαυρη σάτιρα της πραγματικότητας ανήκει στον Kubrick. Σ’ αυτή την επική σκηνή, ο απολαυστικός Peter Sellers πετάγεται φωνάζοντας μία από τις αστείες ατάκες (“You can’t fight in here, this is a war room!”) που έχουν ειπωθεί ποτέ στη μεγάλη οθόνη και υποκλίνεσαι στο μεγαλείο του ταλέντου του αλλά και στο έξυπνο σενάριο.

PULP FICTION

1994. Σκηνοθεσία και σενάριο: Quentin Tarantino.
Ήταν υποψήφια για Καλύτερη Ταινία, Καλύτερο Α’ Ανδρικό Ρόλο, Καλύτερο Β’ Ανδρικό Ρόλο, Καλύτερη Σκηνοθεσία, Καλύτερο Α’ Γυναικείο Ρόλο, Καλύτερο Πρωτότυπο Σενάριο, Καλύτερο Μοντάζ. Κέρδισε αυτό του Σεναρίου.

Η Mia μιλάει στον Vincent για τις άβολες σιωπές και για το πότε καταλαβαίνουμε πως έχουμε βρει τον ιδανικό άνθρωπο σ’ αυτή την ταλαίπωρη ζωή. Εκείνος, γι’ άλλη μια φορά, την κοιτάει απορημένος κι εμείς τρελαινόμαστε ακόμα περισσότερο με το φιλμ που εκτός από τον ιστορικό χορό της Misirlou, τα Big Kahuna burgers, το καλύτερο ανέκδοτο με ντομάτες, πήγε την τέχνη του ποπ σεναρίου σε άλλα επίπεδα.

GONE WITH THE WIND

1939. Σκηνοθέτες:  Victor Fleming, George Cukor.
Θριάμβευσε κερδίζοντας 8 Oscar (Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερου Α’ Γυναικείου Ρόλου, Καλύτερου Β’ Γυναικείου Ρόλου, Καλύτερη Σκηνοθεσία, Καλύτερο Σενάριο, Καλύτερη Φωτογραφία, Καλύτερου Art Direction, Καλύτερου Μοντάζ). Ήταν υποψήφια επίσης για τα Καλύτερου Α’ Ανδρικού Ρόλου, Καλύτερου Ήχου, Καλύτερου Β’ Γυναικείου Ρόλου (Olivia De Havilland), Καλύτερων Οπτικών Εφέ, Καλύτερου Score.

Από τις ατάκες που ήταν σαν το ΤΥΝ εκείνης της εποχής. Ο άκαρδος Clark Gable παρατάει την Vivien Leigh, που είχε το ύφος Κατερίνα-μη-φύγεις-θα-φαρμακωθώ- Χέλμη, αφού έζησαν έναν μεγάλο, ολέθριο έρωτα. Και συμπάσχουμε κι εμείς μαζί της ξεροσταλιάζοντας στην πόρτα. To “Frankly my dear, I don’t give a damn” ακόμα και σήμερα, παραμένει η απάντηση σε αρκετές ερωτιάρικες και μη, ερωτήσεις.

FIGHT CLUB

1999. Σκηνοθεσία: David Fincher.
Κινηματογραφική μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου του Chuck Palahniuk.
Ήταν υποψήφια μόνο (!) για το Oscar Καλύτερων Ηχητικών Εφέ αλλά δεν το κέρδισε.

Κάποια στιγμή με ρώτησαν ποιες ταινίες θα πρέπει να δει κάποιος οπωσδήποτε και από τις πρώτες που μου ήρθαν ήταν αυτή. Ο πρώτος κανόνας του Fight Club μπήκε δικαίως σε όλες τις λίστες με τις πιο χαρακτηριστικές ατάκες της σύγχρονης ιστορίας του σινεμά και ο Fincher στιγμάτισε μια ολόκληρη γενιά (The first rule of Fight Club is: You do not talk about Fight Club. The second rule of Fight Club is: You do not talk about Fight Club). Κι εκεί, στο υπόγειο με τα ιδρωμένα κορμιά, τα σαπούνια, τις κιθάρες του Where’s my mind, συνέβη μία από τις μεγαλύτερες αδικίες των Oscar.

Ε.Τ.

1983. Σκηνοθεσία: Steven Spielberg.
Κέρδισε τα Oscar Καλύτερων Οπτικών Εφέ, Καλύτερου Ήχου, Καλύτερου Μιξάζ, Καλύτερου Score. Ήταν υποψήφια επίσης για τα βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας,Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου, Καλύτερης Φωτογραφίας, Καλύτερου Μοντάζ.

Ναι, η πιο διάσημη φράση της ταινίας είναι το “Phone Home“. Αλλά υπάρχει μία άλλη φανταστική στιγμή, όταν ο Elliott ρωτάει τον εξωγήινο της καρδιάς μας Can you say E.T;” και εκείνος παθαίνει έναν υπέροχο παροξυσμό φωνάζοντας E.T ενώ τρέχει πάνω κάτω μέσα στο σπίτι. Όχι, δεν κλαίμε, εσύ κλαις.

LOST IN TRANSLATION

2003. Σκηνοθεσία: Sofia Coppola.
Ήταν υποψήφια για Καλύτερη Ταινία, Καλύτερο Α’ Ανδρικό Ρόλο, Καλύτερη Σκηνοθεσία, Καλύτερο Πρωτότυπο Σενάριο και κέρδισε μόνο το βραβείο του Σεναρίου. H Coppola έγινε η πρώτη γυναίκα που ήταν υποψήφια σε οσκαρική απονομή για παραγωγή, σκηνοθεσία και σενάριο.

Από τις ωραιότερες σχέσεις που έχουμε δει να τρέχουν σε 24 καρέ. O Bill Murray και η Scarlett Johansson ξαπλώνουν στο κρεβάτι και μετά από την πολύ απλή ερώτηση “Does it get easier?” κάνουν μία συζήτηση που θα θέλαμε πολύ να κάνουμε με κάποιον εξίσου φοβερό τύπο και στην πραγματική ζωή.

THE DARK KNIGHT

2008. Σκηνοθεσία: Christopher Nolan.
Κέρδισε τα Oscar Καλύτερου Β΄Ανδρικού Ρόλου, Καλύτερου Μιξάζ. Ήταν υποψήφια επίσης για τα βραβεία Καλύτερης Φωτογραφίας, Καλύτερου Μοντάζ, Καλύτερο Art Direction, Καλύτερο Make Up, Καλύτερων Οπτικών Εφέ, Καλύτερου Ήχου.

Δυστυχώς, χειροκροτήσαμε τη μεγάλη νίκη για αυτή την ασύλληπτη ερμηνεία του Heath Ledger μετά τον ξαφνικό και σοκαριστικό θάνατο του. Κατάφερε να δημιουργήσει έναν Joker που ξέφυγε από τα κινηματογραφικά όρια και μας έκανε να ξεχάσουμε οποιονδήποτε είχε ερμηνεύσει έως τότε, αυτόν τον καταραμένο ρόλο (συγνώμη Jack). Το ανατριχιαστικό του “Why so serious”, ήταν αδύνατον να λείπει από αυτή τη λίστα.

TAXI DRIVER

1976. Σκηνοθεσία: Martin Scorsese.
Ήταν υποψήφια στις κατηγορίες Καλύτερη Ταινία, Καλύτερο Α’ Ανδρικό Ρόλο, Καλύτερο Β’ Γυναικείο Ρόλο, Καλύτερο Score. Δεν νίκησε σε καμία. Μην ξεχνιόμαστε, ο συγκεκριμένος σκηνοθέτης έχει αδικηθεί αρκετές φορές από την Ακαδημία.

Η ατάκα “Are you talking to me?” που προέκυψε από αυτοσχεδιασμό του Robert De Niro, ξεπερνάει σε φήμη και την ίδια την ταινία. Μην ντρέπεσαι να πεις πως έχει υπάρξει έστω και μια φορά που να την έχεις πει μπροστά στον δικό σου καθρέφτη γιατί πολλοί έχουν παραδεχτεί πως έχουν μιμηθεί τον τρελαμένο Travis.

THE GODFATHER

1972. Σκηνοθεσία Francis Ford Coppola.
Σήκωσε τα βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερου Α’ Ανδρικού Ρόλου, Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου. Ήταν υποψήφια επίσης για τα Oscar Καλύτερου Β’ Ανδρικού Ρόλου, Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Καλύτερων Κουστουμιών, Καλύτερου Μοντάζ, Καλύτερου Ήχου, Καλύτερου Score.

Δεν ήταν προγραμματισμένο να μπουν δύο μέλη της οικογένειας Copolla στη λίστα (ευτυχώς δεν υπάρχει πουθενά ο Nicolas Cage). Αλλά ήταν κάπως αδύνατον να μην αποθεώσουμε για άλλη μία φορά, την ατάκα (“I’m going to make him an offer he can’t refuse”), την οποία έχουμε δανειστεί για διάφορες περιστάσεις προφανώς χωρίς το ερμηνευτικό μεγαλείο του τεράστιου Marlon. Αν μπορείς, ας πεις όχι.

STAR WARS: EPISODE IV – A NEW HOPE

1977. Σκηνοθέτης: George Lucas.
Κέρδισε 6 Oscar (Καλύτερο Art Direction, Καλύτερα Κουστούμια, Καλύτερο Ήχου, Καλύτερο Μοντάζ, Καλύτερα Οπτικά Εφέ, Καλύτερο Score). Και ήταν λίγα, πολύ λίγα.

Το “May the force be with you”, το οποίο ακούστηκε πρώτη φορά εδώ και μετά σε όλες τις περιπέτειες in a galaxy far far away, δεν χρειάζεται κανέναν υπότιτλο, καμία επεξήγηση, καμία σύσταση. Ήταν και θα είναι από τις καλύτερες ατάκες που έχουν ακουστεί ποτέ και θα λατρεύεται μαζί με τους διαγαλαξιακούς ήρωες, σαν θρησκεία.

Tagged as

Join Radio

#ΑλλαξεΤονΑεραΣου

Current track

Title

Artist

 

Background